Извештај модератора са Сусретања васпитача „ЈЕДАН ДАН У ВРТИЋУ“ ПОДРЖАВАЊЕ И УВАЖАВАЊЕ ДЕЧЈЕ ИГРЕ И ИСТРАЖИВАЊА У ВРТИЋУ И ВАН ЊЕГА Врњачка Бања – 11/13.10.2024.год.

By | 18. October 2024.

Стручни скуп Сусретања васпитача под називом ЈЕДАН  ДАН  У ВРТИЋУ“
 ПОДРЖАВАЊЕ И УВАЖАВАЊЕ ДЕЧЈЕ  ИГРЕ И ИСТРАЖИВАЊА  У ВРТИЋУ И ВАН ЊЕГА одржан је у  Врњачкој Бањи –  1113.10.2024.год.

Циљ сусрета је био : Подршка грађењу рефлексивне праксе  кроз оснаживање практичара за подржавање и уважавање дечје игре у вртићу и ван њега.

У петак 11.10.2024.год., скуп и  пленарни део конференције је отворила председница Управног одбора Савеза удружења васпитача Србије Слободанка Радосављевић.  

Биљана Којовић-представник МПНРТ, координатор  компоненте 2 пројекта инклузивно ПВО је говорила на тему ,, Резултати подршке унапређивању квалитета кроз пројекат Инклузиво предшколско васпитање и образовање кључни налази и Финалне студије о снимању квалитета рада ПУ  “.

Тим предшколске установе „ Нада Наумовић “ из Крагујевца представио је рад на тему

 „ Заједништво у кризним ситуацијама“

Весна Нушић, члан Програмског одбора представила је зборник уз презентацију „ Један дан у вртићу из перспективе деце“

Марина Гвозденовић, подпредседник  Савеза удружења васпитача Србије представила је програмске активности скупа.

Након  првог дела пленума, у пет сесија су приказане по две презентације са дискусијом.

Називи сесија:

1.ИГРЕ У МОМ ВРТИЋУ-подршка дечјој игри и истраживању кроз богаћење искустава и равноправно учешће деце и одраслих

2. АНГАЖОВАЊЕ ДЕЦЕ-МОГУЋНОСТ ИЗБОРА- подршка компетенцијама које дете стиче и развија

3. ОТКРИВАЊЕ ИСТРАЖИВАЊЕМ –ПОДРЖАВАЊЕ ИДЕЈА ДЕЦЕ – подстицање и подржавање дечје игре и истраживања

4.ОТКРИВАЊЕ ИСТРАЖИВАЊЕМ –ПОДРЖАВАЊЕ ИДЕЈА ДЕЦЕ – подстицање и подржавање дечје игре и истраживања

5.ПРОЈЕКТНИ  ПРИСТУП ВАСПИТНО – ОБРАЗОВНОМ РАДУ- развијање пројеката и тема смислених деци

Ово је била прилика да учесници тумаче и разумеју нову програмску концепцију , на основу  анализе аутентичних ситуација.Кроз примере из властите праксе васпитачи у свим сесијама су   препознали аутентичне ситуације као полазишта за развијање реалног програма. Ове ситуације су препознате као полазиште за игру и истраживање , и у одређеној мери видљиво уважавање дечје иницијативе као и стратегије васпитача. Видљиво је заједништво деце и одраслих, као и грађење подстицајних и подржавајућих односа. Заједнички закључак са радионица јесте да се у циљу  подршке развоју рефлексивне праксе  може више радити на препознавању и сагледавању дечјих развијајућих компетенција у приказу праксе као и стратегија васпитача у развијању реалног програма. Посебно подстицајни су били примери развијања програма у заједништву деце и одраслих уз учешће породице и локалне заједнице.  

Током другог дана рад се одвијао у 5 сесија. Након приказа по два примера праксе за учење, уследила је дискусија. Приказани радови представљају примере тренутне праксе у различитим срединама, а њихова анализа  омогућава сагледавање,саморефлексију и рефлексију. Видео записи и фотографије представљају значајан вид педагошке документације, практичарима су омогућили да сагледају, преиспитују кроз саморефлексију и рефлексију, вреднују и унапређују своју праксу у циљу квалитетнијег развијања реалног програма. Кроз видео приказе, излагања и рефлексију у заједништву стекли су се увиди о могућем правцу унапређивања праксе.

Након тога је одржана радионица ,,Размењујемо , делимо искуства и промишљамо заједно о пракси“.

Учесници су се у односу на приказане радове и своју праксу,   бавили питањима:

  • Како и на који начин подржавамо дечју игру
  • На који начин препознајемо и подржавамо дечје развијајуће компетенције
  • Наведите примере у којима је видљиво грађење подстицајних и подржавајућих односа
  • Стратегије васпитача у подржавању и проширивању дечје игре

Рад у групама подстиче процес учења и оснаживања практичара, који су мотивисани,  оснажени и отворени да искажу своје дилеме, буду самокритични, критички пријатељи, да уважавају једни друге. Посебно значајан увид се односи на испреплетаност препознавања и подржавања дечјих компетенција, позиције и стратегија васпитача за уважавање и подржавање дечје игре.

Практичари су схватили значај дечје игре као стваралачког потенцијала у акцији. Препознаје се инспиративни простори,  структуирана физичка средина која подстиче децу на игру и истраживање уз богату понуду структуираног и неструктуираног материјала. У одрерђеној мери је видљива улога васпитача као партнера у игри као и мотивисаност родитеља да буду активни учесници.

У неким презентацијама је видео запис прати музика те се не чују коментари и укљученост деце, недостаје перспектива детета. Препорука је да када се снима видео запис да се чују аутентични звуци средине и  искази деце.

Треба направити разлику између посете локалној заједници и плански осмишљеног истраживања уз консултовање са децом.

Обратити пажњу на терминологију која се користи и у васпитно образовном процесу и при презентовању рада. Подстицати децу да буду активни учесници, да предлажу, да се договарају, преговарају са вршњацима и одраслима у вртићу и ван њега.

Пожељно је размишљати о фокусу угла гледања, уважити перспективу детета,  консултовати децу како доживљавају један дан у вртићу, шта је њима значајно, упечатљиво, занимљиво и како би они представвили један дан у вртићу одраслима.

Препознаје се улога васпитача као ангажованог и активног у спровођењу и реализације програмске концепције.

У другом делу пленума обратио нам се др Милан Пашић, помоћник Министра просвете, оворио је  о ,,Закључцима трећег конгреса стручних радника предшколских установа Србије- СРПУС -„Подршка добробити детета – одговорност целокупног друштва“.

Затим је Нела Дујић, члан програмског одбора и члан управног одбора Савеза представила идеју – тима ПРАСКОЗОРЦИ – нови начин хоризонталне размене васпитач-васпитачу (слободна хоризонтална размена мисли и искустава компетентних практичара са компетентним практичарима из области предшколског васпитања и образовања)

Марија Шћепановић, члан савета Савеза, председник програмског одбора Савеза је представила часопис ПРАСКОЗОРЈЕ , промоција предшколског васпитања и образовања и професионалног деловања практичара.

Уследило је представљање дечјег села РАДОСНИЦА по идеји Савеза удружења васпитача Србије, Марија Старчевић, директор предшколске установе „Дечје царство“ Велика Плана, члан програмског одбора Савеза.

О перформансу -ПУТ ЗАЈЕДНИШТВА- ПЛОД УЗВИШЕНИХ ТРЕНУТАКА, говорила је Гордана Лазаревић, члан Програмског одбора.

Квалитет који је обележио овај стручни скуп се односи на оснаживање практичара, да пример за учење не сагледавају само кроз призму добре идеје у приказаном материјалу, већ кроз анализу и сагледавање кључних момената који се кроз праксу потврђују у теорији и доприносе разумевању и унапређењу праксе.

Програмски  одбор:

Слободанка  Радосављевић

Марија   Шћепановић, председник ПО

Марина Аризановић

Нела  Дујић

Весна  Нушић

Гордана Лазаревић

Оливера Дишић

                           Врњачка Бања , октобар ,2024.год