![](http://www.savez-vaspitaca.org.rs/wp-content/uploads/2022/02/1-1.jpg)
ГРАЂЕЊЕ ОДНОСА КАО ПОДРШКА ДЕТЕТОВЕ
ДОБРОБИТИ У РЕАЛНОМ ПРОГРАМУ
Тара, 01- 04. децембар 2022. год
Пленарни део конференције отворила је председница Савеза удружења васпитача Србије г-ђа Слободанка Радосављевић, која је након поздравне речи прочитала писмо др Милана Пашића, помоћника министра просвете.
Уследило је уводно излагање прoф.дрЛидије Мишкељин „Како обликујемо схватање детињства и васпитање детета“, затим проф.др Драгана Павловић Бренеселовић са темом : „Девет заблуда о припреми деце за школу“ и проф.др Живка Крњаја са темом „Најчешће дилеме васпитача у развијању реалног програма“.
Извештајпрограмскогодбораза преглед и одабир радова представила је Слађана Драшковић, васпитач, председник Скупштине Савеза удружења васпитача Србије.
Програмске активности је представила, Ана Штерјоска, васпитач, секретар Савеза удружења васпитача Србије.
Циљ конференције:
Јачање компетенција васпитача, мед. сестара-васпитача, стручних сарадника и директора да рефлексивно преиспитују своју праксу о значају грађења односа као подршке добробити детета у реалном програму.
У складу са темом стручне конференције у седам сесија је приказано 52 рада:
I Сесија –ГРАЂЕЊЕ ОДНОСА У ЗАЈЕДНИЦИ УЧЕЊА
II Сесија – ГРАЂЕЊЕ ОДНОСА ИЗ ПЕРСПЕКТИВЕ ДЕТЕТА
III Сесија –ПРОСТОР У ФУНКЦИЈИ ГРАЂЕЊА ОДНОСА
IV Сесија – ГРАЂЕЊЕ ОДНОСА КРОЗ ИГРУ ДЕЦЕ
V Сесија – ГРАЂЕЊЕ ОДНОСА КРОЗ ПРОЈЕКТНО ПЛАНИРАЊЕ
VI Сесија – ГРАЂЕЊЕ ОДНОСА КРОЗ ПРОЈЕКТНО ПЛАНИРАЊЕ
VII Сесија – ГРАЂЕЊЕ ОДНОСА ЗАСНОВАНО НА ПАРТНЕРСТВУ СА ПОРОДИЦОМ
Приказани радови представљају примере актуелне праксе у различитим срединама и прилика су за сагледавање, преиспитивање и унапређивање васпитно – образовног рада кроз рефлексију сопствене праксе са нагласком на грађење односа, подршци добробити детета и развијању реалног програма.
Након презентације радова и дискусије, уследио је дискусиони блок под називом: „Осврт на презентације помоћу рефлексивних питања“
Циљ дискусије: Пружање прилике практичарима да кроз хоризонталну размену и учење промишљају о пракси и праве критички осврт на основу рефлексивних питања:
– КАКО СЕ У РАДУ ВИДИ ПРОЦЕС ГРАЂЕЊА ОДНОСА
– ПОДРШКА ДОБРОБИТИ ДЕТЕТА У РЕАЛНОМ ПРОГРАМУ
– РЕАЛАН ПРОГРАМ
Учесници сесија су уз помоћ рефлексивних, горе наведених питања анализирали приказане радове из различитих перспектива: дете, практичар, родитељ и представник локалне заједнице.
Уважена је иницијатива детета, идеје и предлози, искуства, заинтересованост, вршњачко учење. Видљиво је прихватање различитости. Дете се осећа, сигурно, безбедно и део групе, идентитет, интегритет
Активни учесник заједнице, Ангажованост детета, Активности смислене деци
Препознате су компетенције детета
Видљиво је грађење односа како у вршњачкој тако и у заједници одраслих.
Предлози за унапређивање:
Консултовати децу шта од материјала да се унесе у простор
Посматрати децу у простору, сагледати која су им места најинспиративнија
Користити сва места за игру и истраживање у вртићу и окружењу
Користити нове технологије у раду
Већи степен заједничког учешћа деце, родитеља и васпитача
Видљива је потреба за целоживотним учењем, подстицање развоја емпатије и уважавање детета као јединствене, целовите личности.
Ширење заједнице учења кроз хоризонталну размену
Уважавање дечје потребе да борави на отвореном подстичући све њихове потенцијале.
Проналажење начина за повезивање васпитног особља у подстицању сарадње са локалном заједницом у циљу проналажења места за учење.Упознавање локалне заједнице са развијањем реалног програма путем састанака, флајера, плаката, медија…Вишеструко коришћење ресурса која нуде места у локалној заједници. Деца и вртић су агенс промене у локалној заједници.Информисаност и укљученост у процес учења.
Уважавање родитеља и грађења односа поверења која их покреће да учествују у развијању програма. Самим тим родитељи препознају значај пројеката са децом.
Већи степен уважавања практичара, његове перспективе и улоге у друштву.
У петак 02.12.2022. у 17:00 сати организована је панел дискусија на тему ,,Најчешће дилеме васпитача у заједничком развијању програма са децом“ где су панелисти биле професорке са Филозофског факултета из Београда, проф др Драгана Павловић Бренеселовић и проф др Живка Крњаја, а модератори Слободанка Радосављевић председник Савеза удружења васпитача Србије и Марија Шћепановић председник Програмског одбора. Практичари су имали могућност да постављају питања, изнесу дилеме и добију одговоре на њих. Атмосфера је била подржавајућа и конструктивна.
У суботу 03.12.2022.год. након сесија, реализован је дискусиони блок, а увиди практичара су:
Применићу у пракси, што сам научио/ла :
Унутрашња мотивоција је предуслов за отвореност и промене
Учење одговорности, етика, емпатија, моралност
Између повода и провокације , важно је промишљање
Јасан приказ корака развијања пројекта
Смислена повезаност корака
Важан је начин писања и презентовања рада, у циљу видљивости процеса истраживања
Различити начини укључивања локалне заједнице- непосредно или путем дигиталних компетенција
Припремљеност васпитача- истраживање васпитача у циљу развијања пројекта
Да посета локалној заједници буде смислена деци и да прати пројекат
Процес истраживања ћу посматрати из угла деце, а не кроз садржаје
Стручну конференцију је обојила подржавајућа атмосфера, отвореност за учење и размену, мотивисаност да се дели искуство и сазнања из сопствене праксе.
У дискусијама је прихваћена улога критичког пријатеља.
Препорука за следећи стручни скуп:
Фокус у презентовању ставити на тему сусрета и представљање процеса корак по корак уз рефлексивни осврт.
Предлог теме за наредну конференцију :
ЖИВОТ У ВРТИЋУ – ИЗАЗОВИ И ОСЛОНЦИ
Модератори :
- Марија Шћепановић
- Марина Аризановић
- Весна Нушић
- Нела Дујић
- Мирјана Петровић
- Тијана Боговац
- Гордана Лазаревић
- Слађана Драшковић
- Оливера Дишић
- Слободанка Радосављевић, председник Савеза удружења васпитача Србије